Cyberverzekering

De cyberverzekering beschermt tegen de gevolgen van hacking, datalekken, cyberaanvallen en systeeminbraken.
Zelfs als jij of je werknemers zelf het probleem hebben veroorzaakt.

Uit een Unizo marktonderzoek blijkt dat 4 op 10 kmo's ooit al slachtoffer is geweest van cybercriminelen.
Gebruikt je onderneming internet en computers ? Dan ben je een doelwit !

Enkele voorbeelden ?

  • de bestanden van een klein bedrijf worden plotseling versleuteld en een hacker vraagt losgeld.
  • een medewerker vergeet in de trein zijn laptop waarop persoonsgegevens staan, met als gevolg een meldingsplicht op grond van de AVG.
  • een medewerker van een bedrijf schrijft € 25 000 over aan cybercriminelen nadat hij werd misleid door een phishing-e-mail die ogenschijnlijk door een senior manager was verzonden.
  • een medewerker configureert in het weekend foutief een software-update, waardoor de systemen crashen en de bedrijfsactiviteit stilvalt.
Na grondig marktonderzoek vond Aquilae, een nationaal netwerk van 32 onafhankelijke verzekeringsadviseurs,
het verzekeringsaanbod van Hiscox en Cybercontract best passend om je als zelfstandige of KMO in te dekken tegen cyberrisico's. We zullen je dus prioritair een offerte overmaken van één van deze of zelfs beide verzekeraars.
Omdat een beeld meer zegt dan duizend woorden.

     

Gratis advies

Als verzekerde kan u in sommige gevallen gratis advies genieten.
Hiscox werkt bvb. nauw samen met gerenommeerde partners voor juridisch advies en securityscans voor interne en externe beveiliging. Deze scans geven u inzichten in de huidige status van de beveiligingsmaatregelen. Ook helpen deze partners om uw cyberveiligheid te vergroten en daardoor de kans op schade sterk te verminderen.

Gratis hotline 24/7

Bij een cyberincident of een vermoeden van een cyberincident kan de verzekerde beroep doen op een gratis hotline.

De hotline-bijstand biedt onmiddellijke bijstand zodat de schade tengevolge van het cyberincident zoveel mogelijk beperkt wordt. De dienstverlening gebeurt door gespecialiseerde erkende partners, zowel online als on-site, en dit tot 48 uur na de melding van het incident.

Wat is verzekerd ?

Schade door cybercriminaliteit

  • Hackerschade
  • Cyberafpersing (‘ransomware’ of ‘cryptoware’)
  • Belkosten als je telefoonsysteem gehackt is
  • Gegevensdiefstal
  • Bedrijfsschade (optioneel)

Bijstand bij een cyberaanval of een datalek

Terugbetaling van de redelijke en noodzakelijke kosten van:

  • IT-specialisten
  • Crisisconsulenten
  • Consulenten voor juridische hulp

Schade die je toebrengt aan anderen

  • Schending van de privacywetgeving (GDPR)
  • Oneerlijke concurrentie of misleidende handelspraktijken
  • Inhoud (op een digitaal communicatiekanaal) die leidt tot een schadeclaim

Wat kost een cyberverzekering ?

De kostprijs (premie) van een cyber verzekering is afhankelijk van een aantal factoren:

  • de jaarlijske omzet van het te verzekeren bedrijf
  • het maximum schadebedrag dat men wil verzekeren
  • de vrijstelling van toepassing op elk schadegeval
  • de reeds genomen maatregelen en veiligheidspolitiek van het bedrijf
Voor een cyber verzekering die tot 250.000 € schade dekt, 
betaal je bij een gespecialiseerde verzekeraar minder dan 1.000 € per jaar (voor zover je omzet niet groter is dan 2.500.000 €).

Wat is NIET verzekerd ?

Kosten en situaties die niet verzekerd zijn:

  • Kosten van verweer wanneer ze niet gedekt zijn en die we niet vooraf hebben goedgekeurd
  • Kosten die het maximum verzekerd bedrag overschrijden
  • Kansspelen
  • Oorlogen of atoomreacties
  • Storingen of serviceonderbreking
  • Dwangsommen

De volledige lijst met uitsluitingen vind je in de algemene voorwaarden.

Vaak gestelde vragen

Kan iedereen verzekerd worden ?

A priori komen alle zelfstandigen en ondernemingen in aanmerking voor een cyberverzekering. Maar er gelden wel bepaalde aanvaardingscriteria. Zo zal het bvb. niet mogelijk zijn om bedrijven die handel voeren met Cuba, Iran, Myanmar, Sudan, Syrië, Noord-Korea, Wit Rusland, Zimbabwe, Krim regio of daar een vestiging, dochteronderneming, deelneming of joint venture heeft, te verzekeren. Ook volgende activiteiten kunnen moelijk verzkerd worden: financiële instelling, ziekenhuis/medische praktijk, call center, telemarketingbedrijf, data processing bedrijf, internet service provider of telecom bedrijf.

Aan welke vereisten moet mijn bedrijf voldoen ?

Er zijn een paar basisvereisten, maar deze zijn eerder vanzelfsprekend. Zo verwacht men bvb dat u veiligheidssoftware en controles (zoals anti-virus) op uw IT-systemen en hardware heeft, en dat uw organisatie Windows XP buiten gebruik heeft gesteld. U wordt bvb. ook verondersteld updates voor de software en systemen die u gebruikt (inclusief antivirus en firewalls) te installeren 30 dagen nadat ze door de ontwikkelaar worden uitgebracht. 

Hoe kan ik mijn risico inschatten ?

Hoe goed is uw cyberveiligheid op orde? Met een korte vragenlijst van Hiscox weet u binnen 2 minuten uw Cyber Health-score. De tool vergelijkt in 2 minuten uw cyberveiligheid met duizenden anderen bedrijven ter wereld.

Hoe kan ik de cyberveiligheid in/van mijn onderneming verhogen ?

Om de cyberveiligheid in/van uw onderneming te verhogen kunt u de 10 kant-en-klare acties implementeren die Cybercontract op haar website vermeldt. Ontdek deze kant-en-klare acties hier.

Nuttige documenten

Recent gelezen

Latest news from Safeonweb

  • FOD Economie lanceert een nieuwe website voor alle consumenten: ConsumerConnect
    Ben je slachtoffer van misleidende praktijken? Heb je spijt van een aankoop of werd je aankoop niet geleverd? Vertoont het product dat je kocht een gebrek? 
    De nieuwe ConsumerConnect-website zal je als consument helpen om je rechten en plichten te begrijpen en om te beslissen welke actie je kan ondernemen. 
    Deze website vervangt het consumentenluik van het Meldpunt van de FOD Economie. Bedrijven kunnen nog steeds problemen melden via het huidige Meldpunt. 
  • Tijd om je zomervakantie te boeken? Pas op voor frauduleuze berichten die van boekingsplatformslijken te komen
    De afgelopen maanden is een aantal mensen het slachtoffer geworden van phishingaanvallen bij het boeken van hun vakantie op online boekingsplatforms.
    Sommige klanten van Booking.com zijn bijvoorbeeld het slachtoffer geworden van fraude nadat hackers de e-mailadressen van sommige hotels en accommodaties die op de site worden aangeboden in handen hadden gekregen.
    Klanten hebben een e-mail ontvangen die afkomstig lijkt te zijn van Booking.com en waarin wordt uitgelegd dat de betaling voor hun boeking niet succesvol is uitgevoerd of dat ze hun betalingsgegevens moeten controleren. Waarschuwing: dit is oplichterij. Het e-mailadres van Booking.com kan zijn gebruikt door hackers (spoofingtechniek).

  • Shopping apps: korting bij het winkelen, maar tegen welke prijs?
    Je koopt een object via een app. Naast de paar euro die je uitgeeft, betaal je met je gegevens. Door de applicatie te installeren, geef je toegang tot veel persoonlijke gegevens en tot je smartphone.

Copyright Claus Putzeys - Webconcept by Nextmove