Premie brandverzekering stijgt meer dan autoverzekering. Waarom?
Dat komt omdat omzeggens alle verzekeringsmaatschappijen de ABX-index volgen. ABEX staat voor Association Belge des Experts of Vereniging van Belgische Experten. Deze vereniging houdt de prijzen van bouwmaterialen en de uurlonen van bouwvakkers bij. Op basis daarvan wordt twee keer per jaar een gemiddelde prijsevolutie voor het hele land berekend. Een keer in mei en een tweede keer in november.
Door de stijgende kostprijs van bouwmaterialen en de hogere loonkosten is de ABEX-index gestegen tot 1004 punten. Dat is 10,82% meer dan de 906 punten uit januari 2022. Dat wil zeggen dat je ook in die mate een verhoging van je verzekeringspremie mag verwachten, zonder eventuele andere indexaties die verzekeringsmaatschappijen toepassen. In 2021 was de ABEX-stijging 5,6%. De toepassing van de ABEX-index laat de verzekeringsmaatschappij toe om bij schade aan het gebouw (voor eigenaars) en/of de inboedel de vergoeding in nieuwwaarde uit te betalen op voorwaarde dat er geen onderverzekering toe.
Voor autoverzekeringen bestaat er geen gelijkaardige index. De premies worden bepaald door de schadestatistieken en uiteraard ook door de kosten van wisselstukken en arbeid, die de pan uitswingen. In tegenstelling met de brandverzekering vergoedt de autoverzekeraar in burgerljjke aansprakelijkheid (BA) in werkelijke waarde. In omnium wordt de schade vergoed op basis van de cataloguswaarde, die na een bepaalde periode afgeschreven wordt. Een maatschappij kan elk jaar een indexatie voorstellen.
Frequentie schadegevallen auto daalt
Her voorbije decennia is er wel goed nieuws op vlak van schadegevallen. In 2020 (laatste cijfers van Assuralia) bedroeg de schadefrequentie BA toerisme en zaken 4,21 %. Dit betekent dat in 2020, gemiddeld gezien, door 1.000 verzekerde wagens 42 schadegevallen veroorzaakt worden. Of nog: gemiddeld gezien wordt in 2020 door ongeveer 1 op 24 verzekerde wagens een schadegeval veroorzaakt. Een maatschappij kan elk jaar een indexatie voorstellen.
In 2019 was de schadefrequentie 5,70%, terwijl dit in 2011 nog 6,80% was. De lockdowns en de beperkte verplaatsingen naar aanleiding van de gezondheidscrisis door COVID-19 hebben zeker tot deze daling bijgedragen in 2020.
Schadefrequentie jonge mannen 2 keer hoger dan gemiddelde
Er is ook onderscheid in de schadefrequentie volgens leeftijd en geslacht .Terwijl de globale schadefrequentie ongeveer 5,44 % bedraagt voor de BA toerisme en zaken voor de periode 2017-2020, ligt de schadefrequentie meer dan twee keer hoger voor mannen van 18 tot en met 21 jaar. Bij vrouwen in deze leeftijdscategorie is de schadefrequentie om en bij 9%
Voor vrouwen van 41 tot 50 jaar ligt de schadefrequentie rond 5,4 %, bij mannen van dezelfde leeftijd ligt de schadefrequentie rond 5,5 %. Voor vrouwen en mannen van 51 tot en met 75 jaar ligt de schadefrequentie lager dan gemiddeld. De laagste schadefrequentie wordt bij zowel mannen als vrouwen geconstateerd bij de leeftijdscategorie van 61 tot en met 70 jaar. Bij de bestuurders ouder dan 75, wordt een licht toenemende tendens van de schadefrequentie geconstateerd.
Hoewel de schadefrequentie voor jonge mannelijke bestuurders duidelijk hoger ligt dan het gemiddelde, is er wel een positieve evolutie merkbaar doorheen de jaren. Zo bedraagt de schadefrequentie voor mannen van 18 tot en met 20 jaar 12 à 13 % op basis van de gegevens 2017-2020, terwijl deze schadefrequentie zo’n 10 jaar geleden nog 20 % of meer bedroeg.
Wil je meer info over de auto- en woningverzekering, aarzel niet om contact op te nemen met ons kantoor.
Bron: Assuralia